Tuesday 19 November 2013

Jamita Ujung Taon Parhuriaon/Parningotan ni angka namonding Minggu 24 November 2013



  



JAMITA TU MINGGU UJUNG TAON PARHURIAON/PARNINGOTAN NI ANGKA NA MONDING , MINGGU 24 NOVEMBER 2013, 1 TESSALONIKA 4:13-18
Oleh : Gr Anggiat Martua Tambunan/Budianto Sianturi
I.                   Patujolo
Ia Turpuk 1 Tessalonika 4:13-18, ima sada alus sian Apostel Paulus disiala hatiha i adong pangantusion namarasing (kesalahpahaman) Theologi di huria Tessalonika taringot tu jolma naung monding. Hatiha i, adong pigapiga sian nasida namansai maol mangantusi, manang na saisungkunsungkun taringot tu keadaan ni naporsea naung jumolo monding (keadaan umat percaya yang telah meninggal sebelum Yesus datang kembali) dohot jolma namangolu  di tingki haroroni Jesus (umat percaya yang masih hidup saat Yesus datang kembali).
Hatiha I, Adong do pigapiga pangantusion (ajaran) Yudaisme namanaringoti taringot tu ujung ni portibion (eskathologi; akhir zaman), sada sian pangantusion I nungnga gabe sahat tu tongatonga ni huria Tessalonik ima pangantusion na mandok; Holan Jolma namangolu do boanonna tu banua ginjang alai angka naung monding i andorang so ro Jesus paheheonna doi alai tongtong do nasida diportibion.Hombar tusi, tontu gabe sada harugian do molo monding andorang so haroro ni Jesus na paduahalihon jala gabe adongma parasingan (PERBEDAAN/PEMISAH) ni naporsea i, ai adongma na manontong di portibion jala adong na diboan tu banuaginjang.
II.  HATORANGAN NI TURPUK
Ayat 13 : Namarsak ima  nasomarpanghirimon.
     Di  tongos Apostel Paulus do surat on laho ,  managajar, patoguhon     haporseaon nasida unang marsak be nasida alani hamatean. Boasa        Marsak           nasida songon nasomarpanghirimon??? Adong 2 sialana :
a.    Dang bagas dope pangantusiaon nasida taringot tu jolma namate disiala tingki nasida dang leleng marsaor manang manjalo pangantusion sian si Paulus.
b.    Torop sian nasida marharoroan (latar belakang)  sian  sipelebegu (1 Tessalonika 1:9), ima angka naso adong panghirimonna  dung monding.
Ayat 14 : Panghirimon ni angka naporsea.
Di paingot Apostel i do huria i taringot tu Hahehon dohot hananaek ni Tuhan Jesus tu banuaginjang, dohot tujuan asa mangolu panghirimon di nasida. Naeng dohonon ni Apostel i, dang hamatean i ujung ni angka naporsea di Jesus, alai hehe jala togihononna do muse angka naporseai I tubanua ginjang.
Ayat 15 -16 : Namasa diharoroni Tuhan i.
Di patorang Apostel Paulus do paboa na soadong hasurungan ni namangolu sian naung mate di haroroni Tuhan Jesus na paduahalihon ( Yunani=PAROUSIA=kedatangan).Di haroroNa i, jumolo do paheheonna angka naung monding dung i pe asa boanonna angka naporsea tu banua ginjang. Dipangke si Paulus do hata Yunani PAROUSIA namarlapan  diebati=didatangi).Somal do hata “PAROUSIA” di pangke molo ro angka partogini harajaon Rom mangebati sada luat manang patupa kunjungan resmi, jala molo masa on, saidipatupado angka hariburon dohot pasahat pangurupion tu houm (penduduk) na diluat i. Naeng di bahen Apostel i do gombaran i songon haroroni Tuhan i.
Ayat 17 : Hajujumpang/pertemuan/reuni.
Angka na manghaporseai Jesus manang naung mate manang mangolu dope papunguonna ma nasida jala taitonna dibagasan ombun laho pajumpang dohot Tuhan Jesus. Sahali nari di patangkas Apostel i patoranghon paboa nasoadong hasurungan ni namangolu sian naung mate uju di haroro ni Tuhan, alai gabe pajumpangdo muse saluhutna.
Ayat 18 : Marsitungkotongkolan
Turpuk on ima panosoion tu angka na porsea asa olo mangaradoti manang mamatahon “memperhatikan; saling mengigatkan” dongan, manang marsiapoan (bnd; Ibr 3:12  Matahon hamu ma, ale angka dongan, so tung tardapot di manang ise pe sian hamu roha na jahat, na so porsea, na manundali Debata na mangolu i!; Flp 2:4  Unang ma na ringkot di hamu be matahon hamu, dohot ma na di dongan!). Diajari do nasida asa marsitungkoltongkolan dibagasan haporseaon manang marsiapulan molo masa angka parungkilon nang sitaonon.
III.          Hahonaan/ Refleksi
Hidup ini hanya sekali maka nikmatilah, binsan mangolu niallangan ma sude molo dung mate so boibe mangallang pinapuasmajolo lomo niroha. Jotjot do tabege pandohanon, nang ditongatongani halak Kristen sai olo dope mandok pandohan on, hape pandohan on marojahan tu pingkiran namandok “hamatean do ujung ni ngolu on”. Marhite turpuk on, dipaingot do hita paboa naso hamatean i ujung ni saluhutna.
Bohado hita manjalahi i? Adong pandohan “Bermimpilah dan wujudkanlah mimpimu”. Molo nipi tontu dang tangkas manang dang adong hataridaan ni i uju marnipi, alai boi do gabe adong hataridaan ni nipi i dingolu molo sai nijalahan pandohan ni nipi i. Ngolu napaduahalihon boi do dohonon dang tangkas dope taida   (bnd 1 Kor 13:12), alai naboi doi gabe tangkas muse molo adong panghirimonta manang haoloonta patangkashon i. Naeng dohononma, ia jolma nanaeng marnida hangoluan namanontong jala sonang ima jolma namarpanghirimon, berpengharapan. Molo didok jolma “tarhirim” marsahit do on molo so saut napinarsintanai, ala ni i ingkon lehonon do tu ibana nahinirim na i manang na bohape carana manang molo tarhirim hita ingkon usahahonon do asa dapot hita na tahirim i manang na bohape dalanna. Alani i, tarhirim do hita naeng tu surgo? Molo tarhirim do hita tausahahonma asa sahat hita tusi, “wujudkanlah mimpimu”. Boha do Carana?
Huta naneang taebati manontuhon dalan naingkon sibolusonta manang dalan natabolus di tontuhon huta nanaeng taebati, molo sala do dalanta tontu dang sahat hita tu hata nanaeng taebati i. Ala ni i, angka nanaeng tubanuaginjang dangboi sala dalan, molo sala dalan tontu dangsahat, Holan sada do dalan tu Huta namansai uli i ima Tuhan Jesus. Didok di Yoh 14:6   Ahu do dalan i dohot hasintongan dohot hangoluan. Ndang adong na sahat tu Ama i, ia so marhite sian Ahu. Yoh 11:25  didok Dung i ninna Jesus ma mandok ibana: Ahu do haheheon dohot hangoluan; na mangolu do na porsea di Ahu, nang pe mate ibana!
Jesus do dalan i lapatanna mangulahon angka parsuruon ni Jesus, mandalani dalan naung nidalananNa manang mangihuthon bogasna,mangulahon angka nadenggan, rade marsitaonon, mamolus hamatean, haheheon dohot manaek tubanuaginjang. Dohonon ma mamuse ia ngoluni Jesus uju diportibion dang tarsirang i tu hananaekna. Suang songoni do nang hita, dang tarsirang ngolunta sinuaeng on tu ngolunta nanaeng ro (Flp 1:21 Ai Kristus do hangoluan di ahu, jala laba nang hamatean; Mat 16:27  Ai na ro ma sogot Anak ni jolma i di bagasan hasangapon ni Amana rap dohot angka surusuruanna; dung i balosonna ma tu ganup, hombar tu na niulana; Pangungkapon 22:12  Ida ma, gira ma Ahu ro! Boanonku ma upa silehonon tu ganup, hombar tu na niulana!). Antong taulahon ma angka nadenggan,( Gal 6:10  Antong, binsan sadihari dope, taulahon ma na denggan di saluhut halak, alai gumodang ma tu donganta sahaporseaon!)
IV.         Panimpuli
Dada hamatean ujung ni langka ni naporsea, alai hamatean ima dalan siboluson ni naporsea asa sahat tu hatongtongon, mulak tu “BONA PASOGIT”, Pajumpang dohot  Debata Ama “Natoras” asa rap marlas ni roha . (Yoh 17:16  Ndang na sian portibi on nasida, songon Ahu na so sian portibi on.)


Memento mori”, mengingatkan kita kepada kematian dan kefanaan hidup.
Karena kematian itu ibarat misteri yang menggetarkan eksistensi manusia, dan menganga di pusat kehidupan manusia, kematian layak merembet ke seluruh rana refleksi filsafat, teologi, sastra, psikologi, dan sosial. Kematian kerap menjadi pembuka cakrawala kehidupan manusia, masa lampau, masa kini, dan masa depan.
Lebih dari itu, adanya kematian setidaknya memberi inspirasi bagi semua orang untuk mau tidak mau harus berbuat baik, bekerja keras untuk mengabdi, agar kematian itu menjadi akrab dan diterima dengan senyum, ceria, serta disyukuri. Minimal, setiap manusia dapat menghadapi kematiannya sendiri dengan sigap dan berani. Memento mori, “ingot ma ari hamamatem”.