Thursday 16 January 2014

PANGANTUSION TU ULAON TARDIDI (BAPTIS) DOHOT PASAHAT ULOS PAROMPA

PANGANTUSION TU ULAON TARDIDI (BAPTIS) DOHOT PASAHAT ULOS PAROMPA

Molo tardidi anak, lumobi ma i buha baju, olo do dibahen sada pesta partangiangan jala diundang angka tutur sahat tu dalihan natolu.
Di son pinatorangon do rumang dohot ruhut ni ulaon i, asa uli nian pardalanna. Molo sahat gonghon dohot jou-jou tu dalihan na tolu, tardok ma ulaon i nunga ulaon na balga. Jadi tudu-tudu ni sipanganon pe di si ingkon lengkap ma dipatupa (lengkap dohot somba-somba). Molo didok sahat tu dalihan natolu, lapatanna dohot do diundang tulang ni amanta i dohot tulang ni inanta i (tulang rorobot). Molo anak buha baju do natardidi i, nunga masa muse ni ida nuaeng, gabe dibahen maralaman manang di gedung pertemuan manang di hotel. Alai molo tung di jabu pe dibahen ulaon i na denggan ma i. Na porlu muse si pingkiran di na patupahon ulaon tardidi anak ima taringot di partingkian. Molo tangkas do binoto pukul piga sae acara pandidion di gareja, boi ma tontuhononhon tu angka tutur pukul pigama nasida ro tu ulaon i. Lapatanna, asa unang ro angka tondong tu jabu manang gedung pertemuan i hape suhut ndang ro dope sian gareja.

Najolo tingki so sahat dope barita nauli (Injil dan kekristenan ) tu tano batak, Ulos Parompa dipasahat tingki martutu aek / mangalap goar (bayi di mandikan oleh datu di pemandian sakral (pansur ni huta) dan oleh datu anak tersebut di beri nama).
Ulaon mangalap goar on do na sai diingot halak hita umbahen sipata sahat rodi tutingkion molo tardidi sada dakdanak sai adong dope namandok mangalap goarna sian bagas ni Tuhanta. Sasintongna nda namangalap goar, ai goarna i natorasna do namangalehon.

Ala naung Kristen hita dang adong be ulaon martutu aek / mangalap goar, jadi tingki tardidi ma dipasahat parboru
(ompung ni dakdanak i) dohot tulang ni dakdanak i ULOS PAROMPA tu pahompuna / berena.
Mardomu tu si binahen di son muse songon pedoman (acuan) di hita.
Taringot tu teknis pelaksanaan dohot ruhut ni angka panghataion di ulaon pasahat ulos mula gabe, hira songon on ma na somal jala naung sering taulahon.
  1. Andorang so dimulai marsipanganon, parjolo ma nian Parboru pasahathon upa-upa horas tu pahompuna, ima na pasahathon ULOS PAROMPA, ala ulaon las ni roha do on naung gabe partohap pahompuna di harajaon ni Tuhan Jesus Kristus. Jala hira dua tempat ma inganan ni dekke. Sada ma i tangkas dibahen di ginjang ni pinggan pasu marisi sada dekke dohot indahanna, jala sada inganan sipasahatonna tu paranak (3-5 dekke).
  2. Pintor pihak paranak jumolo pasahathon tudu-tudu ni sipanganon tu hula-hulana, di siala las ni roha nasida ala nunga gabe ianakonna di harajaon ni Tuhan Jesus Kristus
Dia na parjolo sian versi nadua on asa tong-tong ma i saguru tu dos ni roha. Alai, molo na dumenggan hira parjolo ma nian parboru pasahathon upa-upa marhite pasahathon ULOS PAROMPA.
Asa ummura antusanta binahen majolo songon simulasi (kondisi ideal/ seharusnya) contoh skenario di keluarga nami, misalna anggiku si Lumumba Sitorus/br Marpaung nunga tubu ma anak niba si Dimpos Hadameon Sitorus, dung marpiga-piga minggu di boan natorasna ma si Dimpos tardidi jala pinabotohon tu Hula-hula i Marpaung, Tulang Doloksaribu, Tulang Rorobot Ambarita (Tulang ni inang br Marpaung), alana antar umbalga do ulaon tardidi sian pasahat ulos mula gabe jadi hu ontang hami Punguan Sitorus, Boru dohot bere “DAMENTA” jadi nga termasuk di si Hahadoli Morgan Sitorus/br Sinurat (A. Michael ->Raja Pane), Tumpak Sitorus/br Sitohang (A. Joseph ->Raja Dori), Anggidoli Robert Sitorus/br Siahaan (Amani paima -> Raja Boltok) dohot Boru/Bere nami, dongan sahuta JM Siahaan/brPanjaitan (A. Collyn), ES Silitonga/br Silaban (A. Eva). Hasuhuton na mangadopi Kel. S. Sitorus/br Sitanggang (dang boi ro Abang par Cilegon A. Sitorus/br Napitupulu Ama Tamado ala tugas belajar tu Amerika), Punguan Pomparan Ompu Paralat Sitorus (hami namarhaha maranggi Ompu martinodohon) termasuk ma di si Hahadoli Sahat Sitorus/br Panggabean (Amani. James), Boruni suhut Kel. Manullang/br Sitorus, Kel Siwu/br Sitorus, Kel. Silaban/br Sitorus, Kel. Tampubolon/br Sitorus
Ala ulaon las ni roha do on, dumenggan ma jumolo dipukka dohot partangiangan (ibadah singkat). Tangkas do tahilala basa-baani Tuhanta Jesus Kristus nanung manobus hita jolma suang songoni nang anaknami si Dimpos gabe partohap ibana di harajaon ni TuhantaJesus Kristus.
Dung sidung partangiangan singkat jala pungu hundul sude angka tutur udutan ma tu ulaon namangihut.
Haroan Mangan di Jabu
Dung hira ro sude angka najinou diatur ma parhundul. Hundul ma Amani Dimpos dohot Inang boru Marpaung. Hami hasuhuton rap dohot Pomparan Ompu Paralat Sitorus (namarhaha maranggi Ompu martinodohon) marsiadopan ma dohotdohot Hula-hula i Raja Marpaung songoni nang Tulang Doloksaribu.
Dongan tubu Punguan Sitorus, Boru dohot bere “DAMENTA” hundul ma di siamun ni hasuhuton, molo tung so siat boima di hambirang alai dialap hata ma naung di siamun ni hasuhuto ma i.
Paidua ni Suhut (A. James)
Loloan namarlas ni roha, di hita namarhaha maranggi ra ianggo sian hita dang adong be sipaimaon ate ? Songon i ma nang di hamu Tulangnami Dolok Saribu, Hula-hula I Marpaung, beha Rajanami nga boi mulaanta ? Manang adong dope sipaimaonta ?.
(Molo dialusi horong ni Tulang + Hula-hula nauli mandapotima angka na so sahat dope),
boi ma udutanni paidua ni suhut.
Di ari nauli bulan nadenggan apala di sadari on, anak nami beremu/pahompumu si Dimpos Hadameon Sitorus nasogot nunga manjalo pandidion nabadia marhite naposo ni Tuhanta di Gereja GKI Gading Serpong.
Mauliate ma tutu di Tuhanta siala nunga gabe parjambar ibana di harajon ni Tuhanta Jesus Kristus. Alani las ni rohanami, las ni rohanta hupatupa hami ma uloan on.
Raja nami, ala naeng mulaanta ma ulaon on tarsongon on ma konsep siang hami:
Molo tung adong na naeng sipasahathon mu songon tu pahompu mu/beremu, ba parjoloma di pasahat Raja i Hula-hula nami, laos ima anon songon dalanna nami pasahathon songon tanda ni las ni roha nami tu hamu Hula-hula nami. Boa roha mu Rajanami, tiroi hamu hami.
Note:Ala si Dimpos Hadameon do pusat ni ulaon, biasana parjolo do Hula-hula mangupa ibana, baru pe borhat suhut paranak pasahathon tudu-tudu ni sipanganon.
Parboru (Hula-hula Marpaung) Pasahat Dengke Dohot Ulos Parompa.
Hata ni napasahat dekke:
Songon i ma di hamu pamoruonnami, lumobi di hela dohot borunami songon i di pahompu si Dimpos Hadameon Sitorus.”
Dison hupasahat hami upa-upa dekke sitio-tio, asa sai tio ma antong panggabean parhorasan di hamu. Dekke simudur-udur ma on antong, asa sai mudur-udur hamu mangalului angka ngolu-ngolu siapari laho pature-ture pahompunami on. Dekke saur jala dekke sahat ma on, sai saur ma antong ibana laho jumunjung goarna i, imbur-imbur magodang sahat saur matua, tumpahon ni Tuhanta Pardenggan Basa i. Botima!
Laos diuduti ma dipasahat Ulos Parompa ni pahompuna.
Ada dua hal yang perlu diperhatikan :
Pertama apakah anak yang lahir tersebut anak sulung atau tidak.
Kedua apakah anak tersebut anak sulung dari seorang anak sulung dari satu keluarga.
1.Bila yang lahir tersebut adalah anak sulung dari seorang ayah yang bukan anak sulung maka yang mampe goar di samping si anak, hanyalah orangtuanya saja (mar amani ).
2. Bila anak tersebut adalah anak sulung dari seorang anak sulung pada satu keluarga maka yang mampe goar disamping si anak,  juga ayah dan kakeknya (marama ni…danompu ni… ). Gelar ompu… bila gelar tersebut mempunyai kata sisipan “si”,  maka gelar yang diperoleh itu diperdapat dari anak sulung perempuan (ompung bao). Bilamana tidak mendapat kata sisipan si…  maka gelar ompu yang diterimanya berasal dari anak sulung laki-laki (Ompung Suhut).
Untuk point pertama, maka pihak hula-hula hanya menyediakan dua buah ulos yaitu ulos parompa untuk si anak dan ulos pargomgom mampe goar untuk ayahnya. Untuk si anak sebagai parompa dapat diberikan ulos mangiring dan untuk ayahnya dapat diberikan ulos suri-suri ganjang atau ulos sitoluntuho.
Untuk point kedua, hula-hula harus menyediakan ulos sebanyak tiga buah, yaitu ulos parompa untuk si anak, ulos pargomgom untuk ayahnya, dan ulos bulang-bulang untuk ompungnya.
Seiring dengan pemberian ulos selalu disampaikan kata-kata dalam bentuk umpasa yang mengandung harapan agar kiranya anak tersebut tumbuh besar, tidak sakit dan memperoleh berkah dari Tuhan Yang Maha Esa. Pihak hula-hula memberikan ulos dari jenis ulos bintang maratur, tetapi bila hanya sekedar memberi ulos parompa boleh saja ulos mangiring.
Hata pasahat ulos parompa tu pahompu :
On pe inang dohot hamu amang hela, sai tangiang ma bahen hamu landasan ni ulaon muna, hipas ma hamu jala di dongani Tuhanta nang dina pature ture pahompunami on. Jala tu ibana pe antong dohonon nami ma:

Dangka ni hariara ma pinangaitaithon
Simbur ma ibana magodang, tongka panahitnahiton
Tubu tambisu di dolok ni Sipoholon;
Sai gabe anak na bisuk ma ibana, anak sipatujoloan
Naung sampulu sada jumadi sampulu dua;
Sai siboan sangap ma ibana jala siboan tua.
Botima da, laos di uloshon ma parompana tu pahompuna i sian jolo.
Udut tusi di pasahat ma ulos mampe goar tu Hela dohot Boru, songonon ma hatana:
Rimbur ni Pakkat tu rimbur ni Hotang,
Sai tudia pe hamu mangalakka, sai tusima hamu dapot pansamotan.

Dekke ni sale-sale, dengke ni Simamora,
Tamba ni nagabe, sai tibu ma hamu mamora.

Sahat-sahat ni solu, sahat ma tu labuan,
Sahat ma hamu leleng mangolu, jala sai di dongani Tuhan.
Botima da, laos di uloshon tu hela dohot boru.
Paidua ni Suhut (A. James)
Mauliate ma Rajanami, Loloan namarlas ni roha,nunga mampe be goarni si Dimpos tu natua-tuana, jadi mulai sadarion panjuon tu Angginiba : Amani Dimpos, suang songoni tu inang boru Marpaung, Nai Dimpos, asa rap tahalashon ma i

Note: Untuk skenario ini tidak ada pasahat
ulos mampe goar tu natoras ni hela (Sitorus Ompung ni si Dimpos) , alana dang anak panggoaran Ama Dimpos (Lumumba Sitorus).
Alai molo tung adong di ulaon keluarga lain haduan tarsongonon ma hata tingki pasahat
ulos mampe goar tu natoras ni hela :
Andor halumpang togutogu ni lombu, mamboan tu onan gambiri;
Sai saur matua mahamu pairing-iring pahompu sahat tu namar nono sahat tu namarnini.
Eme na marbiur, di lambung ni hariara;
Sai torop ma pomparanmu jala maribur, huhut matakkang jala manjuara
Hau simartolu, di tombak ni Panamparan;
Sahat ma hamu leleng mangolu di haliangi angka pomaparan
Botima, laos di uloshon ma tu Ompung ni pahompu i.
Paidua ni Suhut
Mauliate ma Rajanami, Loloan namarlas ni roha,nunga mampe be goarni si Dimpos tu Ompungna, jadi mulai sadarion panjuon tu Amanguda dohot Inangauda gabe Ompu…….(goarni na mampe goar i), asa rap tahalashon ma i.
Molo tung adong dope sian horong ni Tulang nalaho pasahathon dekke laos mangihut ma i. Jala laos disi ma Tulang langsung pasahat ulos holong (parompa).
Suhut (kelarga Sitorus) pasahat tudu-tudu ni sipanganon
Dung sidung na pasahat dengke dohot ulos, borhat ma paranak (suhut) pasahat tudu-tudu ni sipanganon na marsaudara tu hula-hula Marpaung. Biasana jolo gorahonon do tu nasida manang naung rade nasida. Somalna ala ro do Tulang Doloksaribu jumolo suhut mangalaphata tu nasida jala didokma :
Di hamu Tulang nami Doloksaribu, santabi Tulang molo tung tu Hula-hula Marpaung pe apala di ombason hasahatan ni tudu-tudu ni sipanganan namarsaudara na hupatupa hai on, pos rohamu Tulang sogot haduan sai adong do tikki nauli tu hamu pasahaton nami tudu-tudu ni sipanganon, ate Tulang ? (Biasa di alusi ole bere pasahat hamuma tu anggi parhundul nami).
Hata di napasahathon tudu-tudu ni si panganon songon on ma:
Di hamu hula-hulanami, di son hupasahat hami tu hamu tudu-tudu ni sipanganon di pesta ni pahompu mu si Dimpos Hadameon Sitorus siala naung manjolo pandidion nabadia ibana marhite naposo ni Debata. Ia tudu-tudu sipanganon on songon dalan pasangaphon hamu Rajanami. Molo tung songon on pe na boi hupasahat hami las ma rohamu. Botima!”
Marsipanganon
Tangiang marsipanganon sian hasuhuton (parsinabung)
Dai sira ni sipanganon :

Sitiktik marsigompa, golang-golang pangarahutna
Otik so sadia pe napinatupa ni hasuhuton, sai godangma pinasuna

Marjomuk ma hita.
Biasana tingki marsipanganon boi ma seatan ni boru (Manullang /Tampubolon) ate-ate, jantung, usus dohot aliang-aling.
Marbagi Parjambaron
Dung sidung marsipanganon sungkunon ni hula-hula Marpaung do boa do partording ni tudu-tudu sipanganon naung di pasahat tu nasida.
Taringot tu parjambaron, sai jumolo do suhut (parsinabung ni paranak) i parsangaphon hula-hulana didok, “Ba nunga hupasahat hami tu hamu Rajanami, hamu ma namangaturhon.
Namangulahon ma hami”. Molo songon i, pintor olo do sipata didok hula-hula manang tulang i songon on: “Sidapot solup ma hami. Diboto hami , diantusi hamu ruhut-ruhut ni parjambaron.”
Note : Nauli jala nadenggan ma saluhutna i. Dipature ma jambar i jala dipasahat tu angka tutur: jambar ni hula-hula, tulang, pariban, songon i tu boru, dongan sahuta nang jambar ni dongan tubu.
Parjambaron ulaon dijabu di Sitorus se Jabotabed sesuai Garis Besar Ruhut Paradaton (buku PARSIBONA,2004 hal 368 +373) sbb:
1.Namarngingi parsiamun:Hula-hula
2.Namarngingi parhambirang:Tulang
3.Osang parsiamun:Pariban (boruni hula-hula)
4.Osang parhambirang:Sude boru
5.Somba-somba:Angka Tulang dohot Hula-Hula
6.Soit:Sihal-sihal (termasuk dongan sahuta)
7.Ihur-ihur:Hasuhoton(suhut dohot dongan tubu)
Boi do molo tu hula-hula pintor di pasahat namarngingi sambariba, osang sambariba, satonga somba-somba, dos ni roha do i.
Note: Jotjot tni parrohahon didok Hula-hula “ nga pature hamu ma di dapur “, suang songoni suhut pintor di suru boruna paturehon di dapur. (sipata bingungung ma boru songon dia bahenononna parbagianna). Aturanna ingkon tangkas do bagion i di jolo ni hula-hula, paling tidak patangkashononton tu Hula-hula parjambaron na berlaku.
Jadi dohonon ni parsinabung ma, mauliate ma di Raja i, alai rajanami ia parjambaron na somal hupadalan hami di Sitorus sononon do.. (di dok ma songon naung ni surat di ginjang).
Dung sidung marbagi parjambaron udutan ma muse dohot marhata sigabe gabe
Biasana hira dos panghataion manang marhata sigabe-gabe di ulaon tardidi dohot angka ulaon naasing na di jabu (misal Pasahat Ulos Mula Gabe, Tardidid, Malua sian pangkangkungi/Sidi)
Sesuai skenario ala adong do dongan tubu (
Punguan Sitorus, Boru dohot bere “DAMENTA” ) dohot dongan sahuta, suang songoni hami hasuhuton torop so piga Pomparan Ompu Paralat Sitorus, jadi songonon ma partordingna :
Jolo mardos roha ma jolo Hahadoli Raja Pane dohot Anggidoli Raja Boltok dohot dongan sahuta ise na gabe panise. Somalna molo di ulaon sisongon on dongan tubu do panise jala molo di Sitorus ala Dori do hasuhuton, jadi Raja Pane ma nagabe Panise. Dung i mardos roha ma sian horong Raja Pane ise nagabe Panise, isarana sian dos ni roha nasida Hahadoli A. Michael Sitorus (Morgan Sitorus) ma na gabe panise.
Suang songon i hasuhuton pe nunga marsiaturan ise na mangalusi sungkun-sungkun ni dongan tubu, isarana nunga dos roha nami Hahadoli A. James Sitorus (Sahat Sitorus) paidua ni suhut ma na gabe pangalusi.
Dongan Tubu Panise (Pane= Ama Michael / Morgan Sitorus)
Dihamu hasuhutonnami anggidoli, mangkatai ma hita suhut nami.
Paidua ni Suhut (A. James)
Nauli, ima tutu hahadoli.
Dongan Tubu Panise (Pane = Ama Michael / Morgan Sitorus)
Asa serser inna mula ni tortor, sise inna mula ni hata.
Gonghon inna sipaimaon, jou-jou siadopan,
Di gonghon dohot jou-jou tu hami dongan tubu mu, nunga marnatampak hami.
Bangkona doi anggidoli ,molo so binoto ba siseon ma antong, jadi namanise ma hami nuaeng :
Asa jolo ni nang-nang inna asa ni nung-nung
Jolo ni pangan inna asa sinungkun
Nunga butong hami mangan indahan na las,
sagat marlompan juhut jala minum aek sitio-tio
suang songoni dohot tuak tangkasan na tinahuanmu
Dia ma unokna, dia ma laklakna
Dia ma nidokna, dia ma hatana
Tangkas ma dipaboa hasuhuton.
Paidua ni Suhut (A. James)
Ima tutu hahadoli, taringot sintuhu ni indahas na las dohot juhut na sosadia i suang songoni aek sitio-tio,
Panggabean Parhorasan do Hahadoli.
Dongan Tubu Panise (Pane = Ama Michael / Morgan Sitorus )
Mauliate ma tutu di Amanta Debata Pardenggan Basa i,
ianggo Panggabean Parhorasan do hape, asa donohonon nami ma :
Bagot namarhalto ma inna na niagatan di robean
Horas ma hami namanghon tu tambana ma di hamu namangalean
Alai anggidoli sai marangkup do nauli mardongan inna nadenggan
Siangkupnasongon nahundul, sidonganna songon na mardalan
Tangkas ma di paboa anggidoli.
Paidua ni Suhut (A. James)
Ima tutu hahadoli, taringot di sungkun-sungkun ni hahadoli tangkas ma antong paboan
siangkup ni nauli siangkupni nadenggan.
Ia partording ni ulaonta di sadari on ima naung manjalo pandidion na badia do anak nami
Dimpos Hadameon Sitorus sian bagas joro ni Tuhanta marhita naposona. Mansai las situtu antong rohanami ala gabe partohap ibana di harajaon ni Tuhanta Jesus Kristus.
Disiala las ni rohanami, hupatupa hami ma angtong songon pesta ni si Dimpos jala on ma dalan nami mangido pasu-pasu tu Amanta Debata marhite tangiang dohot pasu-pasu ni sude hamu namanghaholongi hami. Ima tangkasna Hahadoli, jadi namangido tangiang ma hami tusude hamu namanghaholongi hami, Hahadoli dohot Anggidoli, Dongan Sahutatarlumobi ma sian Tulangnami Doloksaribu dohot Hula-hula nami Raja i Marpaung.
Dongan Tubu Panise (Pane = Ama Michael / Morgan Sitorus)
Ba ido hape partording ni ulaonta sadari on.
Maliate ma tutu ta pasahat tu Amanta Pardenggan Basa i, hami pe siang Hahadolimuna tung mansai las do antong roha nami umbegesa i.
Ai nunga gabe partohap hape di harajaon ni Tuhan Jesus Kristus anakta si Dimpos Hadameon Sitorus.
(Di dompakhon ma bohi na tu dongan tubu na asing dohot dongan sahuta).
Di hita na marhaha maranggi, borunami, suang songoni nang dongan sahuta nami , tarlumobi ma di hamu Tulang nami Doloksaribu dohot Hula-hula nami Manpaung, nunga tangkas rap umbegesa hita partording ni ulaonta di sadarion on, jala na tongtong dope nasida mangido tangiang sian hita naung ro mangadopi ulaon on, asa marsiaturan mahita ra indok rohangku songonon ma partordingna :
1.Mandok hata ma Hita namardongan tubu (marsiaturan ma nasida)
2.Mandok hata ma Borunami, dohot Bere/Ibebere
3. Mandok hata ma dongan sahundulan nami Raja ni Dongan Sahuta
4.Dung sidung dongan sahuta, pasahathon nami ma partingkian tu Tulangnami Raja Doloksaribu, jala hamu ma Tulang namangaturhon uduranmu.
5.Dung sidung Tulang nami Doloksaribu pasahathon nami ma partingkian tu Hulahulanami Raja i Raja Marpaung, asa hamu ma namangaturhon dohot uduranmu, jala hamu ma Raja nami na laos pa ampuhon tu hasuhuton.
6.Mangampu hasuhuton
Boa di hita namardongan tubu suang songoni nang dongan sahuta tarlumobi Tulang Dolok Saribu dohot Raja i Hula-hula Marpaung tuturi hamu hami, nunga singkop jala denggan i didok rohamu ? (Biasana dialusi nunga na denggan i).
Urutan No 1 s/d 3 mandok hata, dungi dipasahat Panise ma partingkian tu No 4 +5.
Note:
Dang jadi pangampu Dongan Sahuta, ai Raja do nasida jala na niontang do nasida. Namarlapatan digonghon pe nasida asa dohot do martangiang tu Amanta Debata asa di pasu-pasu hami hasuhuton.
Dung ris horong ni hula-hula mandok hata somalna di paampuhonma tu hasuhuton, dohononna ma:
Nunga liat hami pasahat hata nauli hata nadenggan, asa ampu hamu martonga ni jabu.
Pintor alusan ni Paidua ni Suhut (Ama James)
Mauliate ma tutu Raja nami,
Aek marjullak-jullak sian tonga-tonga ni batu
Jullak-jullak na i bahenon tu tabu-tabu laho boanon tu jabu
Hata-nauli hata pasu-pasu marhite tangiangmu namanghaholongi hami Tarlumobi ma i sian Tulang dohot Hula-hula nami
ampuon nami ma antong martonga ni jabu, botima.
Songon i ma nang di hita, ala tingkina nama hita mangampu hata nauli hata nadenggan naung dipasahat tu hita, asa mangarade ma hita.
Pasahat Pasituak Natonggi
Di angginiba Ama. Dimpos dohot inang boru Marpaung andorang so mangampu hita asa borhat ma hamu Pasahat Pasi Tuak Natonggi ni Hula-hulanta dohot Tulangta.
“Gomos jalang hula-hulanta”.
Note : Somalna hira sude do horong ni hula-hula dapotan, alai martingkat (gumodang ma tu na sumolhot) dibahen suhut hepeng pasituak natonggi i. I ma songon ganti ni dekke dohot ulos nabinahen nasida.

Hasuhoton Mangampu
Dung sidung pasahat pasituak natonggi udutan ma pangampuion
Note: Molo taida philosofi ni na mangampu, intina na laho mangoloi, mangunduk huhut manjalo sude angka hata pasu-pasu dohot angka hata na uli, jala mandok mauliate tu sude tutur naro suang songoni angka nadenggan naung pinasahat nasida. Jadi taingot ma dison manurut hatorangan na di ginjang i, sitongka ni na unang do hape mamasu masu iba tingki mangampu, jala tongka pasingothon jala podaan parbagas (suhut tangkas) diloloan natorop. Molo naeng adong sidohonon (si pasingot) annon ma nung mulak tutur manang haduan ni titi ari.
Urutan Pangampuionparjolo ma boru. Jong-jong ma sude boru suhut (marsiaturan ma nasida)
  1. paidua ni suhut (namarhaha maranggi pomparan Ompu Paralat)
  2. Suhut sihabolonan (Sampe Sitorus) alai parjoloma inanta soripada boru Sitanggang
Contoh : hata mangampu sian Ahu (Ama. Managam)
Tama do antong hita mandok mauliate tu Amanta pardenggan basa i na tong-tong mangiring-iring hita saluhutnasian na mamuhai hita boi tiur jala denggan mardalan ulaonta on sahat tu na naeng pasimpulonta. Suang songoni nang di sude pasu-pasu naung pinasahatna tu hita ganup marsada-sada, tarlumobi ma i di angginiba A. Dimpos dohot inang boru Marpaung.
Di angginiba A. Dimpos, nunga godang hata nauli hata pasu-pasu naung pinasahat ni angka namanghaholongi hita, pahusor-husor ma i dibagasan roham, baen ma i poang gabe sulu-sulu di parngoluonmu.
Dihamu Haha Anggi, Borunami suang songoni nang Raja ni Dongan Sahuta, mauliate ma hupasahat hami di harentaon ni roha mu mangadopi gonghon dohot jou-jou nami, suang songoni di pambaenan mu nadennggan, sai Tuhanta ma nambalos sude na i, asa songon nidok ni umpasa ma dohonon:
Tampulan Sibaganding di Dolok ni Pangringan
Horas ma hita namarhaha marsipairing-iringan.
Tu hamu Tulang nami dohot Raja i Hula-hula nami,
Mauliate di sude nauli nadenggan naung pinasahat mu tu hami ianakkonmu.
Tangkas do hu pangkilalahon hami burjumu marboru
Dipasahat hamu dengke simudur-udur, Dengke Sitio-tio, Dengke sahat
Dipasahat hamu ulos si ganjang rambu, Ulos Parompa ni pahompu muna.
Anggiat ma antong asi roha ni Tuhantasahat ma tu hami pamoruonmu tarlumobi ma i pahompu mu si
Dimpos Hadameon Sitorus, Helamu dohot Borumu songon pasu-pasu naung pinasahatmu marhite tangiang dohot elek-elek tuTuhanta Jesus Kristus.
Molong tung mardomu sirang pe hita pe annon sian bagas on, tangiang nami di hamu Tulang dohot Hula-hulanami sai di dongani Tuhanta ma hamu sahat tu bagasmu ganup marsada-sada.
Tarsingot tu Hata nauli hata nadenggan naung pinasahat mu
Abing ma i antong di abingan nami, Tuat dia abara nami,
Jala hot ma i antong disimanjujung nami, Asa songon ni dok ni umpasa ma antong dohonon nami:
Turtu inna anduhur, pio-pio inna lote
Hata nauli hata nadenggan naung pinasahat mu sai unang ma muba sai unang ma mose

Jadi anggia dohot hamu inang sahat ma tu hamu pangampuion
Inang boru Marpaung
(sampaikan terima kasih kepada semua yg hadir terlebih tu Bapa/Ibu)
Anggi (Ama ni Dimpos)
sampaikan terima kasih kepada semua yg hadir terlebih tu Simatua dan akhiri dengan umpasa :
Naung sampulupitu ma juma ni sampulu ualu,
hata pasu-pasu, hata nauli nadenggan napinasahatmu na i
hu ampu hami ma i antong martonga ni jabu. Mauliate Horas
Ulaon ditutup tangiang oleh Hula-hula (alai jolo marende).
Hatorangan taringot tu umpasa pangampuion:
Aek marjullak-jullak sian tonga-tonga ni batu
Jullak-jullak na i tahuan tu tabu-tabu laho boanon tu jabu
Hata-nauli hata pasu-pasu marhite tangiangmu namanghaholongi hami
Tarlumobi ma i sian Hula-hula ampuon nami ma antong martonga ni jabu.
Hatorangan : Aek na marjullak sian batu aek na tio do i (mual mata) na boi patorsok uas lumobi di hos ni ari. Nang pe so nilompa mual mata i alai mansai sehat do i, godang mangandung mineral dungi muse manigor sumbu do tu tolonan jala pintor sombu uas. Alani na boi do antong angka hata na uli dohot pasupasu naung dipinasahat tu Suhut i pasombu uas ni nasida secara mental dohot rohani, gabe didok ma, pasu-pasu i.
Turtu inna anduhur, Tio ma inna lote
Hata nauli hata nadenggan naung pinasahat mu
sai unang ma muba sai unang ma mose .
Hatorangan : Tangkas do taboto molo anduhur mangunduhi do i sai hira na mangoloi. Songon i muse lote unduk do on manuruk tu tano, boi ma lambanghonon songon toru ni roha. Ndang rupani songon pidong sigurguak (suman do nian rupana tu anduhur) alai sai andorana na bontar i do dipadirgak-dirgak. Jadi mansai tingkos do antong anduhur dohot lote na adong di humaliang ni angka Ompunta najolo dibahen gabe sampiran manang “tabas” asa sahat tu inti ni pandohanna ima “poda” songon na pinatorang di pudi i. Jadi ndang asal dibahen angka Ompunta najolo angka umpasa i, sude do i marlapatan jala timbo do philosofina. Ingkon adong do hubungan ni tabas dohot poda asa tingkos jala memenuhi syarat gabe umpasa, tangiang manang pasu-pasu.
Hatorangan tu Pasahat Piso-Piso dohot Pasituak Natonggi
Di sada ulaon molo godang na mangulosi, misalna Hula-hula tangkas dohot muse nasida angka namarhaha-maranggi, songon ulakni ulos nasida, tu Hula-hula tangkas di goari ma i “Piso-Piso”(ung hapal do isi ni amplop on), tu hula-hula na humolang di goari ma i“Pasituak Natonggi”. Sabotulna ndang si lehonon ni boru “garar” ni ulos naung pinasahat nasida ai kewajiban ni nasida do pasahat ulos. Philosofi pasituak natonggi : Ala antar dao (adong do jarak dang sahuta) hutani paranak tu parboru, jadi di pardalanan mulak atik jolo minum tuak nasida annon di lapo. (misalna sambil paimahon motor/angkot).
SEKILAS PENGERTIAN TARDIDI (PANDIDION NA BADIA)
Dengan demikian kita telah di kuburkan bersama-sama dengan Dia oleh baptisan dalam kematian, supaya sama seperti Kristus telah dibangkitkan dari antara orang mati oleh kemulian Bapa, demikian juga kita akan hidup dalam hidup yang baru. (Roma 4 :6)
Biasana di ulaon tardidi, tikki marhata sigabe-gabe (mandok hata) sering kita dengar beberapa orang mengatakan mangalap goar na sian bagas joro ni Tuhanta.
Apa sebenarnya pengertian mangalap goar tersebut?

Jaman pra Kristen, sesudah beberapa minggu keluarga yang tubuan anak / sorang boru akan menentukan hari (maniti ari) untuk membawa anak yang baru lahir itu pertama kali ke mata air keramat atau homban (biasanya setiap kampung memiliki mata air keramat di tengah sawah) dipimpin oleh seorang dukun (datu). Inilah yang dinamakan upacara manutu aek.
Melalui ritus ini keluarga menyampaikan persembahan kepada dewa-dewa terutama Dewi Air Boru Saniang Naga yang merupakan representasi kuasa Mulajadi na Bolon dan roh-roh leluhur untuk menyucikan si bayi dan menjauhkannya dari kuasa-kuasa jahat. Juga sekaligus meminta agar semakin banyak bayi yang dilahirkan (gabe). Acara ini dilanjutkan dengan memberikan nama atau mambahen goar kepada si bayi, yang juga dengan meminta rekomendasi dukun (datu). Bila dukun mengatakan nama itu tidak berakibat baik kepada si anak, maka orangtuanya pun akan mengganti nama itu.

Bagi kita komunitas Kristen-Batak jelas acara manutu aek dan upacara mamampe goar (memberi nama) yang melibatkan dukun (datu) bertentangan dengan iman kristiani kita sebab itu harus ditinggalkan. Kita percaya hanya darah Kristus sajalah yang dapat membersihkan dan menyucikan kita dari dosa dan kejahatan, dan melindungi kita dari segala bahaya. Upacara manutu aek dan mangalap goar biasanya dilanjutkan dengan membawa si bayi ke pekan (maronan, mebang). Kita tahu pada jaman dahulu pekan atau pasar (onan) terjadi satu kali seminggu. Onan adalah simbol pusat kehidupan dan keramaian, sekaligus simbol kedamaian. Ke sanalah orangtua si bayi membawa anak yang baru lahir itu. Orangtua si bayi sengaja membeli lepat (lapet) atau pisang di pasar dan membagi-bagikan kepada orang yang dikenalnya sebagai tanda syukur dan sukacitanya. Sebaliknya kerabat yang menjumpainya juga membekali si bayi dengan oleh-oleh kecil. Bagi kita komunitas Batak-Kristen moderen yang paling penting adalah menangkap makna atau nilai yang terkandung di dalam tradisi maronan atau mebang ini yaitu: memperkenalkan dan membawa anak masuk kepada realitas atau dunia sekitarnya.
Mengutup isi Pengakuan Iman (Konfessi HKBP) tentang baptisan kudus:
Kita percaya dan menyaksikan : Baptisan kudus adalah perantaraan anugerah Allah kepada manusia, sebab melalui baptisan orang percaya menerima keampunan dosa, kelahiran kembali, kelepasan dari maut dan kuasa iblis, serta hidup yang kekal. Dengan ajaran ini kita menyaksikan: anak kecil pun harus dibaptiskan karena dengan pembabtisan itu mereka juga masuk ke dalam persekutuan orang-orang yang ditebus oleh Yesus. Ini juga berhubungan dengan pembekatan anak-anak oleh Tuhan Yesus.
(Kis 2:41, 10:48, 16:33,
Roma 6:4, I Kor 10:4, Titus 3:5, Ibrani 11:29, I Pet 3:21).
Dengan penjelasan di atas jelaslah bagi kita bahwa Pandidion na Badia (baptisan kudus) berbeda sama sekali dengan tradisi manutu aek dan mamampe goar.
Baptisan adalah sakramen yang menjadikan seorang anak masuk ke dalam Kerajaan Allah, pewaris segala berkat, dan keselamatan yang dikerjakan oleh Tuhan Yesus Kristus. Pemberian nama adalah hak dan urusan orangtua si bayi. Sebab itu baptisan bukanlah “mengambil nama” (mangalap goar) dari gereja. Gereja membaptiskan si bayi untuk masuk Kerajaan Allah bukan memberikan nama si bayi. Nama bisa saja berganti. Namun baptisan tetap sekali untuk selamanya.
Dalam Roma 6:4 melalui pandidion na badia atau baptisan kita dijadikan satu atau sepokok (sanghambona) dengan Kristus yang mati (bagi dosa) dan Kristus yang bangkit (hidup bagi Allah). Sebab itu dasar baptisan adalah mempersatukan orang percaya dengan kematian dan kehidupan Kristus. Sebab itu sama seperti kematian Kristus, baptisan itu pun bagi kita hanya terjadi sekali untuk selama-lamanya. Baptisan itu adalah peristiwa yang sungguh besar dan mulia bagi orang beriman.
Sebagai orang-orang Kristen-Batak kenapa biasanya setelah Baptisan Kudus (Pandidion na Badia) dilanjutkan dengan adat Batak (memberikan ulos parompa, dll)?
Melalui baptisan seorang pindah dari kematian kepada kehidupan, dari perhambaan dosa kepada Kerajaan Allah. Kegiatan-kegiatan adat komunitas Kristen-Batak yang dilakukan di rumah persis sesudah acara Baptisan Kudus merupakan ucapan syukur atas anugrah Tuhan tersebut dan menyampaikan kasih kepada anak serta penghormatan kepada orangtua si anak tersebut.
Terutama bila yang tardidi tsb adalah anak pertama (buha baju), maka biasanya ompung bao memberikan ulos paromapa kepada cucunya. Pada jaman dahulu ulos kecil ini memang benar-benar fungsional atau digunakan untuk menggendong (mangompa) si bayi sehari-hari. Namun sekarang dalam prakteknya ulos parompa tinggal merupakan simbol kasih ompung bao sebab komunitas Batak moderen sudah menggunakan tempat tidur bayi, kain panjang batik, gendongan dan ayunan untuk menggendong bayi.
Ada kebiasaan komunitas Batak sekarang terutama di kota-kota untuk mengobral ulos parompa. Bukan hanya ompung bao, tetapi seolah-olah semua hula-hula harus memberikan ulos parompa kepada bayi yang baru lahir. Obral ulos ini hanya mengurangi makna ulos parompa.
Acara Ulaon Adat setelah Baptis harus di maknai sebagai Pengucapan Syukur kepada Allah Tri Tunggal.
Pinadomuni (dirangkum oleh) : Sampe Sitorus, SE(A. Hitado Managam Sitorus)
Medang Lestari B3/K11 08129052462
Referensi & Daftar Pustaka
1.Jambar Hata, T.M Sihombing, CV Tulus Jaya
2.Dalihan Natolu Nilai Budaya Suku Batak, Drs. DJ Gultom Rajamarpodang, CV Armada –Medan
3.Garis Besar Ruhur-Ruhut Paradaton Sitorus, Buku Parsadaan Raja Sitorus Dohot Boruna        
   (PARSIBONA) JABOTABED
4.St.D.P.Hutagalung/Br. Simarangkir (O. ni Salomo) http://www.rajaparhata.com
5.Seri Diskusi Injil & Adat, Pdt Daniel Taruli Asi Harahap; http://rumametmet.com
6.Situs Partungkoan http://tanobatak.wordpress.com
7.Ulaon Las Ni Roha : Ulos Mula Gabe, http://sihombing.lumbantoruan.net
8.Literatur lain dohot panuturion ni natua-tua