Tuesday 24 August 2021

Jamita Evangelium Markus 7:17-23

 

BAHAN SERMON

HKBP DISTRIK XIII ASAHAN LABUHAN BATU

Senin, 23 Agustus 2021

 

Ev. Markus 7:17-23

DIBOTO DEBATA DO NA DI ROHAM

(Tuhan Mengetahui Isi Hatimu)

I.            Patujolo

Ndang adong na buni diadopan ni Debata. Didok do i di panindangion ni Ende ni Hurianta na mandok “Debata do umbotosa ro di angka bilanganna, ndang adong agia sada na buni di Debata” (BE. 780), nang pe au lao tu na buni, tong do diboto rohangki (BE. 495). Diboto Debata do na di roham. Haroro ni halak Parise na ro sian Jerusalem manjumpangi Jesus tu Galilea patut do sipujion molo marbonsir haroro nasida naeng marsiajar tu Jesus ala dao ni Jerusalem tu Galilea hira 150 km. Alai molo holan manatap di parbaritaan dohot mangunjuni Jesus di Galilea, ai pargasipan ma anggo i di nasida. Haroro ni nasida tu Jesus tangkas diboto Jesus taringot parrohaon nasida ima na naeng patuduhon diri na tumimbo do nasida (songon rabi) sian angka rabi. Alani i jotjot do nasida patupahon perkunjungan jala marsuru inkuisitor (pemeriksa keabsahan suatu ajaran agama). Jala on do diulahon nasida tu Jesus dohot tu angka siseanNa umbahen dihatahon nasida taringot tu adat manang hasomalan di nasida na so diulahon angka siseanNa. Boi ma dohonon diparjumpangan nasida dohot Jesus, dipinsang Jesus do nasida di saluhut hata nasida tu Jesus na tu angka siseanNa taringot tu manghangoluhon adat manang hasomalan nasida songon halak Jahudi. Dipinsang Jesus do nasida hira na mandok lupa do nasida di unok ni pangulaon di adat i ma na ingkon marhaunduhon tu Debata do ndada gabe hasomalan ni pardagingon. Umbahen i, nasa sangkapsangkap na naeng dihatahon angka Parise i sian bagasan rohana, nunga diboto Jesus.

II.         Hatorangan Ni Turpuk

Ayat 17-19, manungkun do siseanNa tu Jesus taringot tu pandohan manang umpama na nidok ni Jesus. Hira na songgot do Jesus tu angka siseanNa i ala ndang dimangarti nasida Jesus. Hata “na so mangarti” martudutudu do i tu pandohan ni Jesus di panandaion nasida tu Jesus. kai. le,gei auvtoi/j\ ou[twj kai. u`mei/j avsu,netoi, evsteÈ Adong do disi hata evste na marharoroan sian hata eimi. Secara harafiah na mandok “dan Dia berkata dan kamu juga tidak memahamiKU?” (terjemahan lebih condong kepada makna: tanpa pemahaman, tumpul; tidak masuk akal, bodoh). Di hata “mangarti” songon kecerdasan spiritual ma i na nidok ni Jesus. Disi ma songon na pinatandap ni Jesus tu angka siseanNa taringot umpama i di nasida. Jala sian na nidok ni Jesus disi, ai songon tutu angka na “oto” do sisean i di sungkunsungkun nasida tu Jesus. Ala songon halak Jahudi nasida ndang dapot roha nasida di hata ni Jesus. Yesus menurunkan substansi pemakaian kata untuk pemahaman yang mudah dimengerti kepada para murid. Kata avsu,netoi dengan noei/te hampir memiliki arti yang serupa yaitu tentang ukuran seseorang memahami sesuatu, hanya perbedaannya ialah avsu,netoi merupakan kecerdasan spiritual (bnd. Ams. 1:7) sedangkan noei/te kecerdasan intelektual yaitu kemampuan untuk sadar ketika menyimpulkan suatu objek (“perceive”[KJV]). Ditanda Jesus do na di roha ni angka sisean i umbahen i sian alus ni Jesus di sungkunsungkun nasida tong do gabe sada pangajarion di nasida. Pangajarion i, tangkas mananda di adat songon halak Jahudi na tutu jala adat i diulahon ndada mangihut tu roharoha ni jolma alai naeng do tangkas pinanghilalahon holong ni Debata marhite aturan ni adat Hajahudion nasida. Umbahen i, padalanhon adat i ala biar mida Jahowa do umbahen tulus diulahon adat disi. ouv noei/te o[ti pa/n to. e;xwqen eivsporeuo,menon eivj to.n a;nqrwpon ouv du,natai auvto.n koinw/sai (ay. 18b). On ma pangajarion na nidok Jesus tu angka sisesanNa i. Asa tangka di roha nasida nang diparbinotoan nasida taringot tu umpama ondeng ni Tuhan Jesus. “Ndang dapot rohamu, na so tarbahen ramun jolma bahenon ni nasa na ro sian ruar tu bagasan ibana.” (ay. 18), “Unang ramun dok naung niiasan ni Debata!” (Ul. 10:15), “Ias do saluhut di angka na ias; alai ndang adong na ias di parroha na ronsam, na so porsea, ai naung ronsam do rohanasida ro di panggora ni roha i.” (Tit. 1:15). Lapatanna unang saguru roha ni jolma mandok nasa na ramun, alai mananda ma tangkas di roha ni Debata ai diboto Debata do nasa haramunon na dibagasan roha ni jolma i. Molo huida hami di hata a;nqrwpon ouv du,natai auvto.n koinw/sai. Gabe menarik do. anthropon = jolma/manusia (yang dipandang dari keterbatasannya dan kelemahannya yang cenderung mudah untuk dipengaruhi), du,natai = berkuasa, secara harafiah aritunya segala sesuatu yang dari luar memasuki manusia tidak berkuasa membuatnya haram. Berarti, tu jolma di nasa hahurangan dohot hagaleonna ingkon na sian bagasan rohana do na marhuaso (du,natai) mambahen ibana badia manang ramun. Ido tangkas dohonon, diboto Debata do na di roham. Taringot sipanganon na olo salpu i (ay. 19), ai tu butuha do parlahona jala digombarhon Jesus do i songon angka na bolong di inganan na soding (jamban). koili,an (perut [LAI], belly [KJV], butuha [B_TOBA]) dohot avfedrw/na (jamban [LAI], sewer/draught [KJV], soding [B_TOBA]) sada kesatuan songon wadah/inganan tu angka na salpu i bongot tu bagasan jolma ndada tu roha ni jolma. Antusan ma dison, ndang gabe control/sentris angka i tu jolma. Alai control/sentris di jolma, ima rohana (kardi,an) (bnd. Rom. 1:21, 1 Musa 8:21, Jer. 17:9, Ef. 4:17-18).

Ay. 20-22, Suatu hasil produk yang dihasilkan manusia sebagai makhluk yang lemah oleh karena kedagingannya yang cenderung membuat dia berdosa. Dipandohan on didok gabe ramun do jolma i ala na ruar sian dirina (rohana) sandiri. Umbahen di hata on didok ;swqen ga.r evk th/j kardi,aj tw/n avnqrw,pwn oi` dialogismoi. oi` kakoi “ai sian bagasan, sian roha ni jolma ido ro…” (ay. 21). kardi,aj (hati [LAI], roha [B_Toba], heart [KJV]) na marlapatan pikiran, karakter, batin, kemauan, niat, pusat. On ma na ginoaran sentris di parulaon dohot parange ni jolma i.  Jika memang pikiran memberikan suatu pertimbangan tetapi hati akan membuat suatu keputusan. Angka pingkiran, na boi do tarjalo manang tartulak ni jolma i laho siulaononna, alai nasa na didok roha ingkon saut bahenonna. Umbahen ido tung bagas situtu diantusi Jesus taringot tu roha ni angka Parise i marhite hatana jala roha ni angka sisean i marhite angka sungkunsungkun nasida. Alani ido muse tung tangkas do diboto Debata nasa na dirohanta ala ibana do manjadihon nasa saluhutna. Sian bagasan roha i ro ma 13 rumang ni jat songon pingkiran na jahat[1], parmainanon, panangkoon, pamunuon, pangalangkupon, pangahution, hajahaton, pangansion, pargadombuson, panorgangon, panginsahion, ginjang dohot neang ni roha[2].

Ay.23, On ma sada conclusion na dipasahat Tuhan Jesus tu angka siseanNa songon pangajarion na laho manjamothon roha. Ndada taringot na masuk sian duru ni jolma mambahen gabe ramun jolma i, alai sian rohana sambing do na boi mangaramuni jolma i. pa,nta tau/ta ta. ponhra. e;swqen evkporeu,etai kai. koinoi/ to.n a;nqrwponÅ Molo tapamanat, di ayat 21 panurat Markus mandok kakoi alai di ayat 23 disurathon ponhra, dimana kedua kata memiliki kesamaan arti yaitu jahat, kejahatan akan tetapi penempatan kata sesuai dengan makna seluas-luasnya sangatlah berbeda. Ponhra yaitu sebuah kata sifat akan suatu kejahatan total yang mencelakakan dan ditimbulkan oleh niat buruk, dengki, dan dendam. Jika kakoi untuk makna kejahatan dalam arti seluas-luasnya maka Ponhra menerangkan kakoi merupakan bentuk implementasi dari Ponhra. Alani i do boi taida di panuratan Markus di pandohan ni Tuhan Jesus ia na 13 angka rumang hajahaton i, ima hajahaton (Ponhra) na marharoroan sian bagasan (e;swqen) jala angka (Ponhra) i do na boi mangaramuni jolma i.

 

III.      Hahonaan Tu Jamita

1.      Roha i do boi mambahen ramun jolma i

Nunga tangkas didok Tuhan Jesus marharoroan sian roha i do na boi (du,natai) mangaramuni hita. Songon angka na porsea dibagasan Kristus Jesus hita, ndada be datdaton mangulahon angka rumang hajahaton (Ponhra). Ai tung tongka do anggo i di roha ni angka na porsea. Ndada holan marojahan di angka adat na boi pasidinghon hinalomo ni Debata alai naeng ma marhite adat ala na marningot hita mangulahonsa hombar tu lomo ni roha ni Debata.

2.      Roha gabe sentris (pusat) di parulaon ni jolma

Ndang haidaan jala ndang tarsulingkiti di parbinotoan ni jolma, alai tung tangkas do roha na manontuhon nasa parulaon (sikap dan karakter) keputusan hita jolma.

3.      Tangkas ma tanda sinangkap ni roha ni Debata di bagasan roham

Dihalomohon Debata do angka ulaon na sintong hombar tu lomo ni rohaNa na ingkon pinapatar angka na porsea i di ngoluna na marojahan sian roha na tangkas mananda Debata

4.      Diboto Debata do na di roham

Debata do siboto saluhut, sahat tu bagasan roha nang haporseaonta i, tangkas diboto Debata di na saluhut na. Umbahen i do, panatapan angka na porsea i holan mangido gogo di asi ni roha ni Debata asa tung diajarhon hita marroha na ias.

5.      Pajamot ma roha

Ndang boi gabusanta hita di nasa parange nang parulaonta. Diboto Debata do na di rohanta. Alani i, ingot ma angka na porsea, asa manjamothon rohana songon hinalohon ni Debata.

 

 

Parade bahan sermon

Pdt. AJPP/Kis.Kot/Ress.KIS/VIII/2021



[1] dialogismoi. (pikiran [thought], lebih mengacu kepada perencanaan yang penuh dengan perhitungan yang didasari oleh penalaran) oi` kakoi (jahat [evil] lebih mengacu kepada kejahatan berfokus pada keburukan moral dan segala sesuatu yang menyebabkan cedera, secara moral atau fisik dalam arti yang seluas-luasnya atau boleh digambarkan pengenalan seseorang dilihat dari tindakan jahatnya). Berarti dialogismoi. oi` kakoi songon parulaon di nasa rumang hajahaton nang pe di bagasan pamingkirionna dope.

[2] avfrosu,nh\ (kebebalan [LAI], neang roha [B_TOBA], foolishness [KJV]) merupakan suatu kondisi yang disengaja dengan menjadikan diri bodoh dan merasa bodoh yang dikategorikan sebagai sikap kejahatan.

No comments:

Post a Comment